The Power of Now

Nuet:
"Ett speciellt tidsrelaterat begrepp är nuet vilket innefattar de positioner i tiden som ligger närmast den subjektiva observatören. De händelser som inträffar före nuet kallas det förflutna eller dåtiden, och det som inträffar efter nuet kallas framtiden." - allmighty wikipedia

Jag köpte för lite drygt ett år sen en bok som heter "The Power of Now." Den är skriven av en tysk vid namn Eckhart Tolle. Jag hade lite extra tid när jag skulle vänta på en buss hem från Göteborg, och gick därför av en slump in i en pocketbokhandel. Jag skummade igenom hyllorna och fastnade för en blå liten bok med texten "The Power of Now." Jag tyckte det lät helfräsigt och blev direkt sugen på att se vad det där kunde vara för grym kraft som gömde sig i nuet.

Jag började läsa boken på bussen hem, och jag kan säga att innan jag hade hunnit till Uddevalla så kände jag att något hade väckts inom mig. Något som alltid hade funnits där, jag hade bara inte lagt märke till det innan. Känslan förklaras väl bäst som en oändlig källa till glädje och kärlek. Jag hade på något sätt funnit mig själv. Boken slukade jag snabbt, (iaf för att vara mig) och den där känslan den satt kvar i mig.

Tiden efter det gick jag runt med ett stort lugn i kroppen. Jag kan nog med ärlighet säga att inget hade kunnat rubba mig just då. Jag var mer i harmoni med mig själv än vad jag någonsin tidigare hade varit i mitt liv. Sen allteftersom tiden gick så minskade känslan, och så småningom var den nästan helt borta. Fröet som hade såtts i mig när jag läste den boken lever dock kvar ända sen dess, och jag tror aldrig att jag kommer förlora det. Jag har upplevt det en gång och behöver egentligen bara påminna mig konstant om det för att hitta tillbaka. Detta är dock lååångt ifrån lätt. Människan är i grund och botten en tänkare och en orolig sådan. Man är van vid att tänka på tok för mycket över allt annat som händer i sitt liv, och glömmer därför så lätt bort vad som egentligen är viktigt.

Nu spolar jag fram tiden till dagens datum. Mycket har hänt sen den där dagen. Otroligt mycket. Denna hösten har varit så emotionellt omskakande på ett negativt sätt att jag den senaste tiden har varit helt slut i hjärna och hjärta. Jag orkade tillslut inte med något längre, och krashade så långt ner på botten som det gick. Jag förlorade den personen som utan tvekan betydde mest för mig. Min nummer ett. Jag riskerar eventuellt snart att förlora min ekonomiska trygghet. Jag vet inte vad jag vill göra med mitt liv, och har känt så oändligt många gånger att jag sitter helt fast. Jag kommer ingen vart. Denna negativitiet har varit så präglande denna hösten att jag helt glömt bort att leva. Jag har varit som ett tomt skal till människa, utan innehåll. Som en Zombie som vandrar runt dag ut och dag in utan att egentligen göra något vettigt alls.

Denna veckan bestämde jag mig dock helt plötsligt att nu jävlar det är dags för en vändning. Jag mindes känslan jag hade när jag läste boken, och den mystiska förmåga den hade att förändra mitt tänkande. Med dessa tankar i bakhuvudet så tog jag återigen fram boken och började läsa. Jag kan helt ärligt säga att jag hade läst mindre än en sida innan jag återigen kände den där känslan. Alla sorger, bekymmer och besvär försvann och ersattes av detta eviga lugn. Trots att jag egentligen inte alls är där jag hade varit i mitt liv om jag själv fått bestämma så slutade jag helt tvärt att bry mig. Så enkelt var det. Låter detta flummigt för er? Tro mig, boken är ungefär en miljon gånger flummigare. Men när jag läste den la jag på något sätt undan min kritiska och granskande sida och försökte bara ta till mig texten. Det funkade för mig. Det är inte säkert att det funkar för dig. Antagligen har du en annan väg du måste gå för att hitta din mening. Eller så kanske du redan har funnit den och då är jag glad för din skull. =)

Min mentalitet har denna veckan iallafall återigen förändrats och mitt glada positiva jag är tillbaka. Jag har verkligen varit lycklig denna veckan. Jag vet inte hur länge det kommer sitta i denna gången innan det minskar, men jag hoppas att jag kan bli bättre och bättre på att sluta tänka och oroa mig och bara leva i nuet. För det är det boken handlar om. Jag har inte glömt bort allt som hänt, allt som jag egentligen inte ville att det skulle hända. Det finns i min hjärna hela tiden. Dock så tänker jag inte på det på samma sätt längre. Inte denna veckan. Jag har verkligen kännt mig nöjd med mig själv och med allt runtomkring mig. Inatt på jobbet fick jag helt plötsligt och utan anledning världens lyckorus. Det kom helt plötsligt och stannade sen kvar i flera timmar. Jag kan inte förklara det på något sätt, men jag är glad att jag känner såhär!

Jag skapar ju min egen vardag, eller hur? Jag bestämmer helt och hållet själv vad jag vill göra och inte göra, right? Än så länge tror jag alla håller med. Men borde jag inte då kunna bestämma helt och hållet vad jag tänker och känner isåfall? Ingen människa vill väl ändå gå runt och vara olycklig, så varför inte bara bestämma sig för att må bra istället? Våga försöka! Det funkar för alla, hitta bara din väg dit. Jag tänker iallafall göra mitt yttersta för att kunna dedikera varje kommande dag till att må bra och vara glad. För det är sån jag vill vara.






Kommentarer
Postat av: Becci

Hej Björn. Låter jätte bra tycker jag! Jag har också börjat blogga nu, förhoppningsvis ska den bli lite snyggare men vi får se. Tänkte skriva om inspiration, får se hur det går. Men jag har länkat din blogg till ett inlägg, tycker du inte att det är ok så säg till. Ta hand om dig!

Kram

2009-11-07 @ 15:02:18
URL: http://beccifluff.blogg.se/
Postat av: malin

Det låter grymt härligt och det är skönt att höra att du mår bra! Det va himla kul att träffa dig, va på tok alldeles för länge sen! Kram!

2009-11-07 @ 17:09:38
URL: http://malin87.blogg.se/
Postat av: Julius

Började skriva om min syn på att leva i nuet och hur man skall använda sina tankar för att må så bra som möjligt, men jag upptäckte efter en stunds skrivande att det hade blivit väldigt mycket halvt osammanhängande text och att jag hade en massa massa kvar att skriva, så jag får skriva ner det någon annanstans först så får du få det sen :P

2009-11-17 @ 23:01:25
Postat av: Fager (Xarlequin)

Jag måste läsa ut den, det är på g =D

2009-11-18 @ 00:09:53
URL: http://xarlequin.bloggplatsen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0