I see you

Har velat skriva ett inlägg i flera dagar nu, men har inte kunnat hitta tiden. För en gångs skull har jag fullt upp under dagarna, inte mig emot! Tiden verkligen flyger förbi, och Julafton närmar sig med stormsteg! Har inte riktigt fattat det än att det är i övermorgon. Blir nog att sätta på lite julmusik sen och dricka lite glögg, allt för att toppa julstämningen.

I helgen hade jag inflyttningsfest här hemma. Det var närmare 30 pers här, och jag kan ärligt säga att jag var lite orolig innan för hur det skulle gå. Men inga grannar klagade och festen blev hur lyckad som helst! Folk satt högt och lågt i hela lägenheten, och det var verkligen underbart att vara omgiven av så många vänner på en gång. Egentligen var det ju rätt smart att gå ut så hårt första festen, då kan jag ju med säkerhet ha flera andra mindre fester här. För jag gillar verkligen att hålla i fester. =) Kvällen avslutades på Mortens för min del. Det var helt okej där, trots att jag alltid lyckas tappa bort dom jag är med där inne.

På söndagen såg jag Avatar på bio, en film jag velat se jävligt länge! Jag kan ärligt säga att det var en av de bästa filmerna jag sett. Få filmer har lämnat mig så känslomässigt berörd efteråt. Kontrasten mellan människorna och Na’vi var så jävla stark och det fick mig verkligen att tänka, ifrågasätta och kritisera vårt samhälle. Jag gillar sånna filmer som påminner mig om detta. Som får mig att inte gå varje dag och bara acceptera allt, som ger mig en anledning att kämpa och drömma. Det kanske låter som om jag tar i, men jag kan verkligen få en otrolig innerlig styrka av sånna här saker.

Våran värld är så långt från perfekt som man kan komma, och det sorgliga är att vi skulle kunna vara där om alla bara insåg det. Men som filmen så briljant framställer så är vi människor styrda av vår girighet. Strävan efter rikedom, att hela tiden vilja ha mer, det är roten till allt ont. Tankesättet att "det här är mitt och det där är ditt" skapar så mycket ont i vår värld att man ibland undrar hur fan det kunde bli så här fel. Vi människor verkar tro att vi bara kan ta det vi vill ha och sen rättfärdiga det med att vi kommer tjäna så mycket pengar genom det. Vårat samhälle balanserar hela tiden mellan det goda och det onda, Gud och Satan om du så vill, och det är bara vi människor som kan välja sida. Just nu tror jag att våran värld balanserar farligt nära porten till helvetet.

Jag blev verkligen fascinerad av Na’vi-folket och deras syn på världen. Trots att det bara är en film är jag helt säker på att det ligger något bakom det. Att leva i sån harmoni med allt omkring oss, jag är helt säker på att vi människor också skulle kunna göra det. Vårat samhälle skulle kunna vara vackert, istället för kantat av svält, sjukdomar, ekomomiska problem och krig.

Jag har aldrig riktigt kunnat identifiera mig med kristendomen, trots att detta är den religion som jag haft närmast mig när jag vuxit upp. Trots detta har jag alltid kännt att jag trott på något. Något som är större än mig och dig. Det är först nu det senaste året som detta verkligen har funnits i mina tanker dagligen. Det är inget jag kan förklara i ord, det är mer en känsla jag har inom mig. En känsla som jag ibland kan framkalla av mig själv, men som ofta kommer i samband med starka upplevelser. Det är en känsla av närhet, till allt och alla. Det skapar ett lugn inom mig som ibland är så starkt att jag på bara några sekunder kan gå från deppig till lycklig. Därför kände jag en sån stark koppling till Na’vi och deras religion. Jag kan aldrig bevisa för någon att allting hör ihop, från minsta lilla gruskorn till största stjärnan i universum. Men jag tror på ett osynligt band, en energi, som flödar genom oss alla. Jag kan inte förklara varför, jag bara vet inom mig att det är så. Det är den där känslan, som bara finns där.

För många är det här nog bara flummerier, men för mig är det så verkligt. Verkligare än något annat! Och då spelar det lixom ingen roll om det bara är skitsnack, så länge det funkar för mig kan ingen annan säga åt mig att det är fel! Det är det fina i denna kråksången..

Nog om mig och mina religiösa tankar. Ska runda av detta inlägget nu med en låt från soundtracket till Avatar. Den är lika vacker som filmen, och texten får mig att vilja älska varje dag!

 

Björn over and out!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0